Zpožděný či zrušený let? Zachovejte klid, zde je vše, co potřebujete vědět!

Stávky, technické potíže nebo špatné povětrnostní podmínky jsou jen pár z mnoha možných důvodů, které mohou vést ke zpoždění či dokonce úplnému zrušení konkrétních spojů. V některých případech mohou o štěstí hovořit ti cestující, jejichž lety jsou “pouze” zpožděné o několik hodin, a aerolinky jim jako náhradu nabídnou poukázku na kávu nebo čaj.

Daleko hůř jsou na tom ti, kteří se musejí vypořádat s mnohem delším čekáním nebo se dokonce dočkají úplného zrušení letu. V takovém případě nemá na další vývoj cestující téměř žádný vliv. Existuje však několik věcí, které byste rozhodně měli vědět, a vyhnout se tak nejhorším možným scénářům před odletem nebo získat náhradu škody od letecké společnosti, na kterou máte nárok.

Co byste rozhodně měli vědět v případě, že byl váš let odložen nebo úplně zrušen? Zde najdete několik praktických tipů od týmu zkušených cestovatelů z GoEuro!

Než se vydáte na letiště

Ujistěte se, že počasí bude v době vašeho letu dobré!

Ujistěte se, že počasí bude v době vašeho letu dobré!

 

1. Sledujte předpověď počasí a nejdůležitější zprávy dne.

Sněžná vánice nebo sopečný popel – i to může být důvodem pro zrušení letů na mnoho dní. Co je však na tomto faktu uklidňující, je to,  že jak první, tak druhé nebezpečí může být rozpoznáno předem. Stojí tedy za to věnovat před plánovaným letem pozornost informacím v médiích. Došlo k událostem, které by mohly narušit hladký chod na letišti? Například většina stávek v letectví a příbuzných oborech je velmi často oznámena v dostatečném časovém předstihu, takže je možné se na tuto eventualitu připravit.

2. Při nákupu letenek myslete také na cestovní pojištění

Jak uvádí britský deník Telegraph, pouze 1 ze 4 pojišťoven nabízí pokrytí pojistné události v případě obtíží při cestování zaviněným sopečným popelem. V případě stávky, pokud je toto riziko kryté vaším cestovním pojištěním, vám bude náhrad vyplacena pouze v případě, že k nákupu pojištění došlo minimálně den přede dnem vyhlášení stávky. Důležité je nejen na cestovní pojištěná nezapomenout a zakoupit ho ideálně v okamžiku rezervace letenky, ale také si důkladně ověřit jeho přesné podmínky.

3. Ověřte si před odletem, je-li váš let uveden na seznamu odletů

Samozřejmě, že některé technické problémy nelze předvídat, a let může být let zpožděn nebo zrušen na poslední chvíli před plánovaným odletem, ale i tak stojí za to, zkontrolovat aktuální letový řád. To lze provést přímo na letišti, pomocí speciálních aplikací nebo zavoláním na speciální informační linku, kterou má k dispozici každé letiště. Pokud je například zjištěna závada několik hodin před odletem, budou vás o tom letištní pracovníci informovat, a měli by být schopni specifikovat, zda a jak dlouhé zpoždění bude let mít.

4. Pokud je to možné, létejte jen s příručním zavazadlem

Příruční zavazadlo se vám může hodit, pokud uvíznete na letišti na několik hodin kvůli neplánovanému zpoždění. Vhodně zabalené zavazadlo by mělo obsahovat položky jako je nejnutnejší kosmetika, spodního prádla, nebo dobrou knihou, která vám může pomoci přežít dlouhé hodiny čekání na odložený let. V případě zrušení letu, nejsou odbavená zavazadla vždy považována za prioritu. Ne vždy mají letecké společnosti čas zabývat se hledáním konkrétních zavazadel a doručí je na vaši adresu až za několik dní. Chce to trochu praxe při balení (oblečení je vždy skladnější pokud ho neskládáte ale rolujete) a striktně se držet pouze toho, co opravdu nutně pořebujete.

5. Cestujete-li s dětmi…

Zkušeným cestovatelům – rodičům určitě nemusíme připomínat, že pokud berete na dovolenou děti, měli byste myslet na to, jak je v průběhu cesty zabavit. Bez ohledu na to, zda k tomu zvolíte deskovou hra nebo jinou malou hračku, zvolený objekt musí být ve vašem příručním zavazadle. Jako dobrý nápad se podle našich zkušeností ukázalo malé překvapení, něco, co děti zabaví a odvede jejich pozornost od delšího čekání.

 

Během čekání na letišti

Co dělat v případě, že má váš let zpoždění nebo byl zrušen?

Co dělat v případě, že má váš let zpoždění nebo byl zrušen?

1. Snažte se zjistit co nejvíce o důvodech zpoždění

Nejjednodušší způsob, jak získat informace je přímo u zdroje, a tam se právě nacházíte. Zkusit můžete také telefonní číslo aerolinek odpovědných za zpoždění nebo zrušení vašeho letu. Telefonický kontakt může být někdy dokonce rychlejší formou získání informací, než vyhledat zaměstnance aerolinií přímo na letišti. Pokud cestujete se zavazadly, která již byla odbavena, informace o tom, jak postupovat v případě, že se rozhodnete zvolit jiný let a odcestovat bez vašich zavazadel, najdete na webových stránkách aerolinek.

2. Okamžitě se zaregistrujete na nejbližší volný let

Pokud okamžitě po zrušení vašeho letu zavoláte na linku letecké společnosti, můžete požádat, abyste byli zapsáni na seznam cestujících pro příští let. Může se tak stát, že budete mít letenku dříve než všichni ostatní cestující stojící ve frontě u přepážky na letišti. Některé letecké společnosti účtují vysoké poplatky za volání, nezapomeňte si zkontrolovat, máte-li nárok na refundaci těchto vašich nákladů.

3. Zkuste všechny existující formy komunikace

Není úplně nestandardní, že některé letecké společnosti nyní nabízejí svým zákazníkům možnost kontaktovat je prostřednictvím sociálních médií nebo online chatů. Takže pokud se nemůžete spojit se zástupcem aerolinek telefonicky a u pobočky na letišti čeká dlouhá fronta ostatních cestujících, zkuste Facebook nebo Twitter. Tyto formy komunikace mohou být v krizové situaci velmi efektivní.

 

Vaše práva – cestování v rámci Evropské unie

Informujte se o tom, na co máte nárok, pokud byl váš let zrušen.

Informujte se o tom, na co máte nárok, pokud byl váš let zrušen.

1. Zpoždění 2 až 5 hodin nebo více

Pokud je let zpožděn o dvě hodiny, cestující má právo obdržet na letišti nápoj či jídlo zdarma. Pokud je to nutné a zpoždění se ještě prodlouží, máte nárok i na ubytování v hotelu. Nárok na vrácení peněz vzniká pouze v případě, že byl let odložen minimálně o 5 hodin. Mějte však na paměti, že pokud se rozhodnete pro finační náhradu, letecká společnost již není povinna zajistit vám náhradní let.

2. Zrušení letu

Pokud dojde k úplnému zrušení letu, a byl-li o tom cestující informován v době kratší než dva týdny před plánovaným letem, má cestující nárok na bezplatnou přepravu do destinace pomocí alternativních dopravních prostředků nebo na úplnou finanční náhradu. Kromě toho mají cestující právo na náhradu škody (ve výši 250 až 600 euro). Tato náhrada může být snížena o 50%, pokud se na místo určení dostanete se spožděním ne větším než 2 až 4 hodiny oproti původnímu plánu.

3. Výjimečné okolnosti

Existují samozřejmě i výjimečné okolnosti, za které letecká společnost nenese vinu i v případě zrušení letu, tedy nemusí hradit odškodnění. Takové případy jsou například špatné povětrnostní podmínky nebo stávka dispečerů řízení letového provozu. Letecké společnosti však nicméně mají povinnost poskytnout vám potřebnou pomoc a nabídnout vám jako náhradu letenky alternativní způsob přepravy, nebo vám nabídnout let v jinou dobu.

4. Změna komfortu

Často se také stává, že jsou letecké společnosti nuceny z organizačních důvodů změnit vaše sedadlo a přesunout vás do jiné třídy než byla uvedená na vaší letence. Pokud tímto získáte možnost cestovat vyšší třídou, samozřejmě vám s touto změnou nenáleží žádná náhrada. Pokud však změnou dojde ke snížení komfortu cestování, cestující má právo požadovat náhradu škody ve výši 30, 50 nebo 75% z ceny jízdného, v závislosti na délce letu.

5.  Kompenzace šetření

V případě porušení zákona, cestující mohou podat stížnost pomocí speciálního formuláře platného pro EU. Odpovědi můžete očekávat do 2 měsíců ode dne jeho podání. Se stížností lze také kontaktovat příslušný správní orgán v zemi, ve které k události došlo.

Důležité! Schovejte si kopii vámi vyplněného formuláře!

Některé další tipy

 

Zrušený let? Hlavně nepanikařte!

Zrušený let? Hlavně nepanikařte!

1. Zachovejte klid!

Stres, křik a pláč vám nepomohou. Zkuste nahromaděnou energii přeměnit v pozitivní akci. Kontaktujte leteckou společnost a  zjistěte si podrobnosti o další možné cestě. Ověřte si vaše práva a hlavně nezoufejte, nepropadejte panice a jednejte. To jediné vás z letiště dostane do cíle.

2. Zarezervujte si pokoj v hotelu

S prodlužujícím se spožděním letu více cestujících zjistí, že jedinou variantou je strávit noc v hotelu na letišti. V momentě, kdy bude váš let připraven, budete blízko a nebudete muset na letiště cestovat. Nejjednodušší způsob, jak si hotel rezervovat, je jednoduše přes internet.

3. Uložte si všechny účty!

Klíčem k získání náhrady je předložit veškeré účty, ať už za hotel, taxi nebo večeři na letišti. Pamatujte na to! Pokud bude zjištěno, že vám přísluší náhrada a odškodnění za spožděný nebo zrušený let, tuto náhradu obdržíte pouze tehdy, budete-li schopni doložit od všech vašich výdajů daňové doklady.

4. Podívejte se na alternativní způsoby dopravy

Pokud zpoždění trvá déle, než se původně očekávalo, a let se nejeví jako nejrychlejší způsob dosažení vašeho cíle, můžete se také rozhodnout pro alternativní způsob dopravy. To je ten nejlepší moment na to, použít vyhledávače jako je GoEuro, který pro vás snadno porovnávat autobusových a železniční dopravu nebo let z jiného letišťe a vy si tak vyberete ten nejlepší způsob přepravy za rozumnou cenu.

Share on FacebookPin on PinterestShare on Google+Tweet about this on Twitter